Oltu İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde geçtiğimiz aylarda faaliyete geçen “Proje Koordinasyon Merkezi” koordinatörlüğünde “AB Eğitim Programları” çerçevesinde bir dizi proje çalışması gerçekleştirildi. Söz konusu çalışmalarından biri de; Oltu Anadolu İmam Hatip Lisesi tarafından hazırlanan “AB Ülkelerinden İtalya’da Din Eğitim ve Öğretimi Uygulamalarının Yerinde incelenmesi ve Dinler Arası Hoşgörü” konulu proje oldu. Hem isim, hem de içeriği itibariyle AB’nin sürekli gündem konularından birini ihtiva eden Proje, AB Eğitim Programları Başkanlığı’ndan onay bekliyor. Projenin onaylanması halinde, Oltu’dan ve yerel ortaklardan oluşan bir grup, din eğitim ve öğretim hizmetlerini yerinde görmek üzere İtalya’ya gidecek.
//PROJE SORUMLUSU VURAL’IN AÇIKLAMALARI
Projeyle ilgili olarak açıklamalarda bulunan Oltu Anadolu İmam Hatip Lisesi Uzman Edebiyat Öğretmeni ve Proje Sorumlusu Temel Vural, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı tarafından yürütülen “Leonardo da Vinci Hayatboyu Öğrenme Programı” proje başvurularının dönemler halinde açıldığını söyledi. Vural, ülke merkezli projeleri ve bireysel faaliyetleri içeren söz konusu programın, AB ile ilişkileri geliştirme ve entegrasyon çerçevesinde, Avrupa Birliği’ne üye ve aday ülkelerin mesleki eğitime yönelik politika ve uygulamalarını desteklemek ve geliştirmek için yürütülen mesleki eğitim programları olduğunu kaydetti.
Belirli bir zaman aralığı içinde, mevcut kaynakları kullanarak, önceden tanımlanan hedef ve amaçlara ulaşmak için yapılan çalışmalar bütünü olarak tanımlanan program çerçevesinde, eğitim ve kültürel temaları içeren her konuda proje hazırlanabildiğini dile getiren Temel Vural, “Projeler, içerisinde yer alarak yurtdışında mesleki eğitim faaliyetinde bulunacak katılımcının profiline göre “IVT, PLM ve VETPRO” olmak üzere gruplara ayrılmaktadır. Biz Oltu Anadolu İmam Hatip Lisesi olarak Ocak-Şubat dönemi proje çalışmalarına kısa adını “İDÖDAH” olarak tespit ettiğimiz “AB Ülkelerinden İtalya’da Din Eğitim ve Öğretimi Uygulamalarının Yerinde incelenmesi ve Dinler Arası Hoşgörü” konulu bir “VETPRO” projesi hazırlayarak katıldık.” diye konuştu.
//ANADOLU’DAKİ HOŞGÖRÜ ORTAMI
Temel Vural, Türkiye’de nüfusun çoğunluğu Müslüman olmakla beraber, farklı din ve inanç mensuplarının da bulunduğunu belirterek, değişik din ve inanç mensuplarının, Anadolu'da asırlarca birlikte yaşama konusunda dünyaya model olabilecek bir birliktelik sergilediklerini ifade etti. İslamiyet’in sevgi ve hoşgörüyü esas alan “dinde zorlama yoktur.” prensibinin, farklı dinlere hoşgörü ve anlayışla yaklaşılmasındaki en büyük etken olduğunu vurgulayan Temel, dolayısıyla Anadolu coğrafyasında Müslüman çoğunluk tarafından başka din mensuplarına dini tercihleri konusunda bir baskı yapılmadığını dile getirdi.
//DİN VE VİCDAN HÜRRİYETİ
Proje Sorumlusu Temel Vural; “Ancak bugün hem AB ülkelerinde, hem de ülkemizde, zaman zaman din eğitimi, din ve vicdan hürriyetleri konusunda karşılıklı olarak birtakım önyargılar ve bu önyargıların beslediği bazı olumsuzluklar gözlenmektedir. Türkiye olarak, AB'nin bir üyesi olma yolunda ilerlerken geçmişteki tecrübelerin günümüze taşınmasının gerçekleşecek bir AB üyeliğinde birlikte yaşama kültürümüze ve yanlış anlaşılmaların karşılıklı olarak ortadan kaldırılmasına ciddi katkılar sağlayacağı gözden uzak tutulmamalıdır. Ülkemizde geçmişte yaşanmış tecrübelerin ve bugünkü uygulamaların AB'li müstakbel ortaklarımıza doğru anlatılması ile önyargıların ortadan kaldırılmasında önemli mesafeler alınacağını kabul etmek gerekir.” dedi.
Vural, projenin amacının, AB ülkelerinde, üzerinde titizlikle durulduğu sıkça dile getirilen “Dini esasları öğrenme ve yaşama hakkı, din ve vicdan hürriyeti, din eğitimi ile ilgili metotlar ve uygulamalar gibi konular üzerine oluşturulduğunu kaydederek, ulaşılması amaçlanan hedefleri sıraladı.
//PROJENİN AMACI
Vural, “Projemizin amacı; eğitim kurumlarında hangi teorik ve pratik eğitimlerin verildiğini, hangi metotlardan yararlanıldığını, sivil toplum kuruluşlarının din eğitiminde nasıl bir rol üstlendiklerini farklı din ve inanç mensuplarına dinlerini yaşama konusunda nasıl bir özgürlük ve ne gibi imkânlar tanındığını İtalya'da yerinde incelemek ve gözlemlemektir. Oradaki uygulamalarla ülkemizdeki uygulamaları karşılaştırarak, olumlu ve uygulanabilir metotları tespit edip Türkiye’de uygulanabilirliğini araştırmaktır. Ayrıca ülkemizdeki uygulamaların da İtalya’da anlatılmasıdır. Bu proje ile, inceleme ve gözlemler neticesinde elde edilecek iyi örneklerden oluşan somut sonuçları okullarda öğrencilerimize; yerel ortaklarımız vasıtasıyla da toplumun değişik kesimlerine yaygınlaştırarak, çağdaş ve pedagojik esaslara dayalı bir din eğitimine katkıda bulunulması hedeflenmiştir. Dinler arasında karşılıklı hoşgörü ve birbirini anlama kültürünün yaygınlaştırılması, AB ile daha sağlam, iyi niyetli, önyargılardan arınmış inançlara saygılı bir işbirliğine ve AB'ye uyum sürecine katkıda bulunmak da yine hedeflerimiz arasındadır.” ifadelerini kullandı.
Projenin AB Eğitim Programları Başkanlığı’ndan onay beklediğini bildiren Vural; projeye, hazırlayan kurum olarak Oltu İHL ve 4’ü yerel, biri de İtalyan olmak üzere 5 ayrı kurum ve kuruluştan temsilcinin ortaklık ettiğini belirtti.