ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Oltulular milli coşkuda buluştu
Oltulular milli coşkuda buluştu
TFF  Bölge temsilciğine  Fencioğlu atandı.
TFF Bölge temsilciğine Fencioğlu atandı.
AK Parti Erzurum’da GSİM gündemi
AK Parti Erzurum’da GSİM gündemi
Türkistan’dan Erzurum’a: Cirit Geleneği
Türkistan’dan Erzurum’a: Cirit Geleneği
Tazelenme Üniversitesi protokolü imzalandı
Tazelenme Üniversitesi protokolü imzalandı
HABERLER>KÜLTÜR-SANAT
16 Şubat 2009 Pazartesi - 03:28

Erzurum, İnanç Turizmi Merkezi

GHA/Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ali Murat Aktemur, Erzurum şehir merkezi ve çeşitli ilçelerdeki ahşap ya da düz dam örtülü tarihi camilerin, pek fazla bilinmese de, sanat tarihi açısından büyük bir değere sahip olduklarını söyledi.

Erzurum, İnanç Turizmi Merkezi

Erzurum’daki ahşap ve düz dam örtülü camilerin, sanat ve kültür tarihi açısından büyük önem taşıdığı bildirildi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ali Murat Aktemur, Erzurum şehir merkezi ve çeşitli ilçelerdeki ahşap ya da düz dam örtülü tarihi camilerin, pek fazla bilinmese de, sanat tarihi açısından büyük bir değere sahip olduklarını söyledi.
ERZURUM’UN AHŞAP CAMİLERİ
Kente ve o dönemin mimari üslubuna ilişkin en önemli bilgileri veren bu tür tarihi yapıların, korunması ve yaşatılmasının şart olduğunu vurgulayan Aktemur, dönemin en sağlam mekanlarından olan söz konusu camilerin sayısının, hayli fazla olduğunu kaydetti.
Hacı Cuma Camii, Taş Mescid Camii, Yukarı Habib Efendi Camii, Aşağı Habib Efendi Camii, Ali Paşa Camii, İhmal (Topçuoğlu) Camii, Köse Ömerağa Camii, Kasımpaşa Camii, Tahta Camii, Taş Camii ve Kemhan Camii’nin, Erzurum’da üzeri ahşap ya da dam örtülü olan ve sanat tarihi açısından büyük öneme sahip bulunan ibadethaneler olduğunu aktaran Ali Murat Aktemur, bu camiler arasında 500 yıllık olanların bile bulunduğuna dikkati çekti.
ALİ PAŞA CAMİSİ’NİN AHŞAP TEZYİNİ
Erzurum’daki Ali Paşa Camii’nin, bulunduğu mahalleyle aynı adı taşıdığını ve 1562 yılında dönemin Erzurum Valisi Ali Paşa tarafından yaptırıldığını bildiren Aktemur, “Ali Paşa Camii, ahşap direkli son cemaat yerine sahiptir. İl merkezindeki düz dam örtülü cami örneklerinden biridir. Caminin kuzeybatı köşesinde yer alan düzgün kesme taş, kaideli ve tuğla gövdeli minaresi ile, dikdörtgen planlı, ahşap tavanlı cami beden duvarları arasındaki üslup farkı, yapının 1693’te tamamen yenilendiğini, sadece minarenin orijinal kaldığını göstermektedir” diye konuştu.  
SON CEMAAT YERİNİN BENZERİ YOK
Ali Paşa Camii’nin, mevcut haliyle kaba yönünün taş malzeme ile örüldüğünü, dikdörtgen planlı, ahşap destekler üzerine içten ahşap tavanlı, dıştan sac kaplamalı ve kırma çatılı bir mimariyi yansıttığını belirten Aktemur, doğu ve batı duvarlardaki dikdörtgen formlu ve ahşap kasalı pencerelerin, Erzurum yapılarının genelinde olduğu gibi, iklimden dolayı içeriye doğru genişleyen düzende yapıldığını ifade etti. Avlunun dış köşesinde iki yüzlü çeşme ve içte şadırvan düzenlemesi bakımından da Ali Paşa Camii’nin, Erzurum cami mimarisinde özel bir yere sahip olduğunu vurgulayan Aktemur, “Yapı duvarlarındaki lambri ve fayans kaplamalar, dıştan duvarların kalın sıvayla kaplanması yapının orijinal tarihi kimliğini yansıtmasına engel olmaktadır. Dolayısıyla tüm bunların temizlenerek, orijinal dokunun ortaya çıkarılması, duvar aralarındaki ahşap hatılların ömrünü uzatmak maksadıyla verniklenmesi yapının tarihi ve sanatsal yönünün ortaya çıkmasını sağlayacaktır” şeklinde konuştu.
İHMAL CAMİSİ VE AHPAŞ MOTİF SÜSLEMELERİ
Halk arasında İhmal Camii olarak bilinen ibadethanenin ise, Topçuoğlu adıyla anılan Abdullah İbn-i Ebubekir tarafından, 1715 yılında yaptırıldığını açıklayan Yrd. Doç. Ali Murat Aktemur, “Erzurum’daki dikdörtgen planlı ve düz dam örtülü camilerden biridir. Ahşap direkler üzerine düz tavanlı son cemaat yerinin sağındaki merdivenle mahfile çıkılır. Son cemaat yerinden düz atkı taşlı kapıyla harime giriş sağlanır. Ahşap kapı kanatları boyanmış olup, işlemeli demir tokmaklarıyla dikkati çeker” dedi.
İHMAL CAMİSİNDEKİ SÜSLEMELERİN ÖZELLİKLERİ
Dikdörtgen tasarımlı harimin, dört ahşap ayak üzerine düz tavanlı ve dıştan kırma çatılığı olduğunu söyleyen Aktemur, camideki mukarnas kavsaralı taş mihrabın sağında, ahşap minberin yer aldığını ve minberin, sade geometrik motiflerle süslü olduğunu dile getirdi. Aktemur, “Doğu ve batı duvarlardaki pencereler, dikdörtgen formlu, içe doğru mazgal şeklinde genişleyen pencere düzeninde yapılmışlardır. Güneyde, alt hizada mihrabın sağ ve solunda birer, üstte ise üç adet pencere açılmıştır. Üsttekiler mazgal türünde, alttakiler ise dikdörtgen formlu büyük pencere özelliği gösterirler” diye konuştu.
 HACI CUMA CAMİSİ BİR BAŞKA GÜZELLİK
 Erzurum’da sanat ve kültür tarihi açısından önemli bir yere sahip olan camilerden birisinin de, Hacı Cuma Camii olduğunu söyleyen Aktemur,  Vakıflar Genel Müdürlüğü, Erzurum Evkafı Fihrist Defteri’nin 1173 numarasında, Hacı Cuma Camii’nin vakıf tedavül kayıtlarının bulunduğunu, bu kayıtlara göre, yapının 1630 yılında Karayazıcızade Abdullah İbn-i Seyit Ahmet tarafından yaptırıldığının ileri sürüldüğünü kaydetti. Hacı Cuma Camii’nin, Erzurum’daki dikdörtgen planlı, ahşap tavanlı ve ahşap minareleri olan Osmanlı camilerinden biri olduğunu aktaran Aktemur, “Yapıya kuzey yönde yer alan, taş kaideler üzerine altı ahşap direğin taşıdığı düz dam örtülü son cemaat yerinden geçtikten sonra girilir. Harim kısmının kuzeybatı köşesinde, iç mekandan ulaşılan ve duvar arasına yerleştirilen merdivenle çıkılan ahşap gövdeli minare yerleştirilmiştir. Dikdörtgen tasarımlı harim kısmının ahşap kirişlemeli tavanı, dört ahşap ayak üzerine oturtulmuştur. Kuzeye yerleştirilmiş olan Kadınlar Mahfili, güneye bakan ahşap korkulukları ve iki ana taşıyıcı arasına denk gelen bölüme etrafı ahşap korkuluklarla sınırlandırılmış kare tasarımlı özel bölümüyle dikkat çekmektedir. Bu bölüm, öne doğru ahşap konsollar üzerine çıkıntı yapmaktadır” şeklinde konuştu.
ERZURUM CAMİLER ŞEHRİ
Söz konusu camilerin, mimari üsluplarının yanında, dönemin el işlemeciliği becerisine ait bilgiler de aktardığını anlatan Yrd. Doç. Dr. Ali Murat Aktemur, şöyle konuştu: “Erzurum, esasen başta aşağı tarihi cami ve mescidlerle örülüdür. Halk, tarihi camileri sadece belli başlı yapılardan ibaret bilse ve görse de, durum bunun tam tersidir. Şehrimizdeki çok önemli kültür ve sanat eserleri arasında bulunan belli başlı camilerin yanında, ahşap veya düz dam örtülü olan çok sayıda tarihi camimiz de mevcuttur. Bu yapıların gözetilip korunması, gelecek nesillere aktarılması, aslında şehrin kültürel ve sanatsal yapısının himaye edilmesi anlamını taşıyacaktır”
 

 
 
Kur’an Eğitimi ve Yaz Kur’an Kursları
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Efsane Şair, Sustu
Azerbaycanlı ünlü şair ve edebiyatçı, Bahtiyar Vahapzade düzenlenen devlet ...
Vahapzade'nin Vefatı Büyük Kayıp
Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, büyük halk şairi Bahtiyar Vahapzade'nin vefatının ...
Vahapzade, Eserleriyle Yaşayacak
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Azeri şair Bahtiyar Vahabzade'nin vefatı ...
 
Erzurum’un Fotoğrafçılık Serüveni
Birinci Dünya Savaşı ve seferberlik öncesinde, Erzurum’da fotoğrafçılık ...
Bilkent Orkestrası Konser Verecek
Bilkent Senfoni Orkestrası tarafından 23 Şubat’ta Erzurum’da bir konser verilecek.
EDT’de 14 Şubat Kutlaması
Devlet Tiyatroları, 14 Şubat Sevgililer Günü'nü Türkiye'nin dört bir yanında ...
 
Akarsu İçin, İstanbul’a Gittiler
Muğla'nın Bodrum ilçesinde 4 Temmuz 2007 tarihinde geçirdiği trafik kazasında ...
“Recep İvedik 2” Gösterimde
Geçtiğimiz yıl kapalı gişe oynayan ve hasılat rekorları kıran ‘Recep ...
Erzurum Kalesi, Tarih Hazinesi
GHA/Erzurum Kalesi’nin, bütün müştemilatıyla birlikte özelliğini 1828 ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
İnancın Başarısı
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Bir yumrukta çürüyen vicdan
Ö. Faruk Kayaalp
Ö. Faruk Kayaalp
Asansör Takım Olmanın Alemi Var mı? Ve Erzurumspor Gerçeği
Baki Gezmiş
Baki Gezmiş
Dadaş Tahsin Bayramoğlu’nun ardından
İslamhan Bulutlar
İslamhan Bulutlar
Türk Milleti: Medeniyetin Evrensel Mimarları
Can Umut Avcıgil
Can Umut Avcıgil
Erzurum’un Dirilişi yahut 107 Yılın Çığlığı
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurumspor’un Yeni Sezon Önceliği:

a. Ligde kalmak
b. Playoffa kalmak
c. İlk iki için mücadele


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva