Erzurum’da İmalat Ve Hizmet Sektörlerinde Faaliyet Veren KOBİ’lerin Marka olma yolundaki sıkıntıları ortak:
“Tanıtım eksikliği”
Erzurum’da imalat ve hizmet sektöründe faaliyet veren KOBİ’ler, “markalaşma”yı hedeflemelerine rağmen; tanıtım organizasyonları için gerekli maddi güçe sahip olmadıklarından ürünlerini pazarlayamıyor, talep darlığı sorununu aşamıyorlar.
ÜRÜNLERİN KALİTELİ OLDUĞUNU ÜRETENLER BİLİYOR
İldeki KOBİ’lerin büyük çoğunluğu, özgün kaynak kullanımıyla, farklı ürünler imal etmeleri ve sunmalarına rağmen, tanıtım aşamasında yetersiz kalınca, markalı ürünlere yenik düşüyorlar. Bu durum; KOBİ’lerin depoya çalışmalarını körükleyerek işletme sermayesini azaltınca, yatırım harcaması yapmalarını da engelliyor.
MARKALARIN HAKİM OLDUKLARI PAZARA GİREMİYORLAR
Deterjan ürünleri, Plastik ürünler; tarımsal gereçler; kırtasiye; kağıt ürünleri gibi çeşitli alanlarda yüksek kalitede imalatlar gerçekleştiren Erzurum KOBİ’leri tanıtım organizasyonlarına bütçe ayıramadıkları için, markalı ürünlerin hakim olduğu pazarlara yönelemiyorlar. İl, Bölge ve yurt içinde talep yetersizliğiyle karşı karşıya kalan KOBİ’lerin bu sorunu aşmaları ise, ancak ortak bir tanıtım çabasıyla mümkün görünüyor.
ERZURUM HALKININ İLGİSİ DE YETERSİZ
Erzurum’da vatandaşın, il içindeki KOBİ’lerin imal ettikleri ürünlere yönelmemesi, il dışında üretilen mal ve hizmetleri sırf markalı diye tercih etmeleri de, ildeki KOBİ’lerin kaderleriyle baş başa kalmasına yol açıyor. Dışarıda üretilip Erzurum’a getirilen mal ve hizmetlerden daha kaliteli ve daha ekonomik imalat gerçekleştirmelerine rağmen ürünleri ellerinde kalan KOBİ’ler tanıtım noktasında ciddi bir desteğe muhtaç bulunuyorlar.
ORTAK BİR TANITIM GİRİŞİMİ BAŞLATILMALI
İl ve Bölgedeki yerel pazarda talep yetersizliği, Mali imkansızlık içinde bocalayan KOBİ’ler Tanıtım organizasyonları için mutlak bir teşvike ihtiyaç duyuyorlar. Sorunun aşılması için Erzurum’daki KOBİ’lerin mal ve hizmetlerini tanıtacak ortak sermayeli bir girişim gerekiyor. Bu girişim içinde Erzurum’da üretilen mal ve hizmetlerin yer alacağı bir katalog düzenlenmesi, bölgenin merkezi illeri ve metropollerde tanıtım toplantıları yapılması, ürünlerin TSE çerçevesinde kalite belgelerinin ifade edilerek markalı ürünlerden farklarının ortaya konması çalışmalarının yapılması mümkün.