Erzurum Anadolu Ticaret ve Ticaret Meslek Lisesi tarafından hazırlanan proje kapsamında eğitimci ve işadamlarından oluşan yaklaşık 15 kişilik bir grup, 17 Ekim-1 Kasım tarihleri arasında Almanya'nın Dusseldorf kentinde incelemelerde bulunacak. Proje ile ilgili bilgiler veren Erzurum Ticaret Meslek Lisesi Müdür Yardımcısı Çiğdem Hopur, Almanya ve Fransa'da özel olarak verilen eğitimi yakından inceleme amacında olduklarını ifade etti.
HERŞEY EĞİTİMDE BAŞARI İÇİN
İncelemelerin 17-31 Ekim tarihlerinde Almanya'da 26-31 Ocak 2010 tarihlerinde de Fransa'da iki akışlı ve üç hafta süreli gerçekleşeceğini dile getiren Hopur, DEHB olan öğrenciler için gerekli aile okul işbirliğinin işleyişini, yeteneklerine göre öğretilebilirliklerinin nasıl sağlandığını, mesleki eğitim müfredat içeriklerini ve eğitim-öğretim ortamının nasıl düzenlendiğini yerinde görüp incelemeyi ve buradaki okullarda da uygulamayı hedeflediklerine dikkat çekti.
Hopur, böylece mesleki eğitimdeki başarının artacağını ve eğitimi yarıda kalmış gençler yerine üretime katkı sağlayacak bireylerin yetişeceğini belirtti.
DEHB olan öğrencilerin çoğunlukla kıpır kıpır olduklarını vurgulayan Hopur, bu tür öğrencilerin bulundukları ortamda uzun süre aynı pozisyonda duramadıklarının altını çizdi.
DİKKAT SORUNU
Dikkatleri çabuk dağılan bu tür çocukların konu dışı uyarıcılara açık olduğunun altını çizen Hopur, DEHB olan öğrencilerin zihinsel çaba gösterilmesi gereken ders dinleme, çalışma, okuma, yazma ve ödev yapma gibi birtakım görevlerden kaçtıklarını ifade etti. Dikkat eksikliği ve hiper aktivite bozukluğu olan öğrencilerin unutkan olduğunu, lafa karıştıkları ve başkalarının sözünü kesmelerinin de belirgin bir özellik olduğunu dile getiren Hopur, bunların sınavlarda hata yapma oranının da yüksek olduğuna işaret etti. Bu özellikleri gösterip tedavi edilmeyen ilköğretim son sınıf öğrencilerin SBS'de de başarı gösteremediklerinin üzerinde duran Hopur, bundan dolayı özellikle son iki yıldır velilerin meslek liselerine yöneldiğini söyledi.
BAŞARIYI ETKİLİYOR
Dikkat eksikliği ve hiper aktivite bozukluğunun bu gün meslek liselerindeki öğrenci başarısını etkileyen en önemli faktör olduğunun altını çizen Hopur, "Erzurum Rehberlik Araştırma Merkezi (RAM)'nden aldığımız bilgiye göre ilimizdeki meslek liselerinden disiplin suçu ve başarısızlıktan ayrılan öğrencilerin yüzde 68'inde, okulumuzdan ayrılan öğrencilerin yüzde 71,2'sinde DEHB tespit edilmiştir. Ağrı ve Gümüşhane Ticaret Meslek liselerinde ise bu oran sırasıyla yüzde 56 ve 69,9'dur." dedi. Öğretmenlerin tanı sürecinin ilk halkalarından olduğunu ifade eden Hopur, öğretmenlerin bu tür çocuklarda başarıyı yakalayabilmesi için olumlu ve gerçekçi akademik beklentiye, sıkı bir gözleme ve denetim becerisine sahip olması gerektiğini kaydetti. Erzurum, Ağrı ve Gümüşhane'deki RAM'lardan aldıkları bilgiye göre bugüne kadar öğretmenlere bu tür bir eğitim verilmediğini dile getiren Hopur, Almanya ve Fransa'da DEHB öğrencilerinin özel eğitime tabi tutulduğunu sözlerine ekledi.