ESNAF DA VATANDAŞ DA ZORDA
2006 yılı ramazan ayına göre gıda ürünü fiyatları yüzde 35’e varan oranlarda artış gösterdi. TÜFE fiyatlarına yansımamasına rağmen, aile bütçelerine gelen yeni yük, bu yıl alışveriş ortamlarını olumsuz etkiledi. Vatandaşın alım gücündeki düşüklük yüzünden ticaret sektörü önceki yıllarda yaşadığı ramazan bereketini yaşayamadı.
VATANDAŞ 2006’YI ARIYOR
Erzurum’da bu yıl özellikle temel gıda ürünü fiyatları geçen yıla göre önemli oranda artış gördü. Likit yağlar, et, süt, yumurta, ekmek başta olmak üzere çok sayıda gıda ürünü önceki yıla göre yüzde 40’lara varan zamlarla satılıyor. Alım gücünde değişiklik olmayan vatandaşlar zamlı ürünleri alamayınca, gıda ihtiyaçlarından kısıtlama yapmak zorunda kalıyorlar. Başka bir deyişle dar gelirlilerin sofralarından geçen yıla göre en az bir ekmek azaldı.
GIDADA YÜZDE 40’A VARAN ARTIŞ
TÜFE sonuçlarına yansımamasına rağmen, likit yağ yüzde 47, limon, maydanoz, yumurta yüzde 100, ekmek yüzde 20, margarin yüzde 33, kadayıf yüzde 25’a varan zamlı fiyatlarla pazarlanıyor. Sebze ve meyve fiyatları ise önceki yılın fiyatlarından çok uzakta. 2006 yılı fiyatlarına göre temel gıda maddelerine gelen yüksek oranlı zamlar, iftar sofralarının neşesini kaçırdı, vatandaşın geçim derdini artırdı. Vatandaşın cebi yandı, sofranın tadı kaçtı, ama fiyat artışları TÜFE’de kendini göstermedi.
ZAMLAR ESNAFI DA BIKTIRDI
Temel gıda ürünleri fiyatlarındaki artış, kentteki gıda sektöründe iş hacminin daralmasına yol açtı. Çin mallarının piyasaya girmesi yüzünden fiyatlarda yaz aylarında gerileme yaşanan giyim sektörü ise, vatandaşın gıda harcamalarının artması yüzünden umduğu ticaret hacmini henüz yakalamış değil. Bayrama sekiz gün kalmasına rağmen giyim eşyası satışı yapan esnaf, hala siftah bekliyor.
SEZONLUK SATIŞ ÜMİDİ SUYA DÜŞTÜ
Kış mevsiminin yaklaşması sebebiyle sezonluk satışı başlatan esnaf, bayram alışverişlerinde mevsimlik giysi satışlarında artış beklerken, umduğunu bulamadı. Ramazan ayında vatandaşın gıda ürünlerine yoğunlaşması ve zamlar sebebiyle önceki yıla göre aynı orandaki ihtiyacı için daha fazla harcama yapması yüzünden ürünlerini vatandaşla buluşturamadı.
ESNAF HEDEF KİTLE ARIYOR
Ramazan ve bayram satışlarında umduğunu bulamayan esnafın hedef kitlesi öğrenciler oldu. Ne ki, artan üniversite sayısı yüzünden, il dışından gelen öğrenci sayısı önceki yıllara göre gerilediğinden, esnafın öğrencilerden beklediği satış performansı da düştü. Bu durum ildeki ticaret sektörünü yeni hedef kitle ve alternatif ticaret arayışına itiyor.