ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
DAİB’den 2024 değerlendirmesi
DAİB’den 2024 değerlendirmesi
ETÜ Teknik Üniversiteler Birliği’nde
ETÜ Teknik Üniversiteler Birliği’nde
Müftülükten ‘Hayır Çarşısı’ etkinliği
Müftülükten ‘Hayır Çarşısı’ etkinliği
Karayollarından kar mesaisi
Karayollarından kar mesaisi
Erzurum’da neler oluyor!
Erzurum’da neler oluyor!
HABERLER>GUNCEL
4 Nisan 2007 Çarşamba - 00:00

ARAŞTIRMACI ZEYREK:

"SARI GELİN, TÜRK TERENNÜMÜDÜR" Türk araştırmacıları, geçmişi Osmanlı'ya dayanan ve son dönemlerin en popüler parçalarından biri haline gelen 'Sarı Gelin' türküsünün Ermeni eseri olduğu yönünde ortaya atılan iddiaları belgeleriyle çürüttü.

ARAŞTIRMACI ZEYREK:

ARAŞTIRMACI ZEYREK: "SARI GELİN, TÜRK TERENNÜMÜDÜR" Türk araştırmacıları, geçmişi Osmanlı'ya dayanan ve son dönemlerin en popüler parçalarından biri haline gelen 'Sarı Gelin' türküsünün Ermeni eseri olduğu yönünde ortaya atılan iddiaları belgeleriyle çürüttü. Aralarında Arif Sağ, İbrahim Erkal ile Yavuz Bingöl'ün de bulunduğu sanatçıların albümünde yer alan ve bazı filmlere jenerik müziği olan 'Sarı Gelin' türküsünde adı geçen gelinin bir Ermeni kızı olduğunun öne sürülmesiyle başlayan tartışmalara son nokta konuldu. ZEYREK’İN ARAŞTIRMASI İLGİ GÖRDÜ Araştırmacı Yunus Zeyrek tarafından hazırlanan "Sarı Gelin Türküsü ve Efsanesi" isimli araştırmada, türkünün çıkış noktası, yazıldığı dönem ve kahramanları incelendi. 'Sarı Gelin' türküsünün Kuzey Anadolu'da ortaya çıktığının anlatıldığı araştırmada, türküde adı geçen gelinin, eski çağlardan beri Çoruh ve Kür ırmakları boyunda yaşayan Hristiyan Türk olan Kıpçak Beyi'nin kızı olduğu belirtildi. Türklerin büyük bir kolunu teşkil eden Kıpçakların diğer bir adının 'Kuman' olduğunun hatırlatıldığı araştırmada, diğer kavimlerin ise Kıpçakları 'sarışın' anlamına gelen bu isimle andığı kaydedildi. 'Sarı Gelin' türküsüne ilişkin Erzurum ve Kars bölgesinde yaşanılan farklı efsanelerin anlatıldığını dile getirilen araştırmada, ancak hiçbirinde Ermeni izine rastlanılmadığı ifade edildi. "TÜRKÜYÜ ORTAYA ÇIKARAN KUVVETLİ HALK EDEBİYATI VERİLERİNE SAHİBİZ" 'Sarı Gelin' türküsünün ortaya çıktığı coğrafyada Türk unsurunun hakim olduğunun vurgulandığı araştırmada, şu ifadelere yer verildi: "Ermeniler ise bir azınlıktır. Büyük imparatorluklar kurmuş bir milletin, kendi himayesinde yasayan bir azınlıktan türkü, hele oyun havası alması uzak bir ihtimaldir. İkinci bir husus da türkünün dayandığı mevcut folklor malzemesidir. Bu malzeme olmasaydı, türkünün kaynağı meçhul kalacaktı. O zaman, bir propagandaya malzeme olsa da, türkünün Ermeni mahsulü olup olmadığı tartışılabilirdi. Halbuki durum öyle değil. Türküyü ortaya çıkaran kuvvetli halk edebiyatı verilerine sahibiz. Osmanlı Devleti zamanında, Türk'ün sadece kuvveti değil kültürü de üstündü. Bu üstünlük, diğer kavimleri de derinden etkilemiştir. Klasik müziğimizdeki Ermeni besteciler, bunun açık delilidir. Bizim ruhumuzu terennüm eden nağmeleri onlara çaldıran ve söyleten, bizim kültürümüzün zenginliği ve derinliğidir. Ermenilerin aşık edebiyatımızdaki yeri üzerinde layıkıyla durulmamıştır. Bilhassa XIX. yüzyılda çok güçlü olan aşık edebiyatımızın etkisinde kalan Ermeni aşıklar bulunmaktadır. Buna en canlı örnek, Ahilkelekli Kenziya'dır". İŞTE 'SARI GELİN'İN HİKAYESİ "Sarı Gelin Türküsü ve Efsanesi" araştırmasında 'Sarı Gelin' türküsünün en yaygın efsanesi şöyle anlatılıyor: "Şeyh Abdülkadir Geylani'nin müritlerinden Sanani, şeyhine darılarak firar etti. Yolu Erzurum ve Oltu'ya düştü. Burada tanıştığı bir dervişle yola çıktılar. Penek suyu kıyısına geldiklerinde, derviş genç Sanani'den kendisini karşıya geçirmesini istedi. Sanani, bu teklifi kabul etmeyince, dervişin, 'Benden esirgediğin omuzlarına, domuz yavruları binsin!' bedduasına uğradı. Misafir oldukları Hristiyan Penek Beyi'nin güzel kızına vurulan Sanani, misafirliği uzattı ve sarayın hizmetçileri arasına katıldı. Kendisi sarayın domuz çobanı olmuştu. Şeyhi Geylani, müridi Sanani'nin bu halini öğrendi ve çok üzüldü. 500 müridinden, onu kurtarmalarını, gerekirse sevgilisiyle birlikte getirmelerini istedi. Müritler, Sanani'yi, domuz güderken buldular ve şeyhin isteğini Sanani'ye bildirdiler. Sanani, ancak sevgilisiyle birlikte gelebileceğini söyledi. Bir sabah erkenden kızı aldığı gibi, kendilerini bekleyen müritlere doğru yola çıktı. Hep birlikte karlı dağa doğru yürüdüler. Onların yokluğunu anlayan saray görevlileri, çevre köyleri aradılar, bulamadılar. Dağlara yöneldiler. Aşıklar ve müritler, takip edildiklerini anlayınca kaçmaya başladılar ve dağın güneyine sarktılar. Takipçiler yetişince çetin bir savaş oldu. Bugünkü Allahuekber Dağları adını bu müritlerin 'Allahuekber' sedalarından almıştır. Aşıkların ve müritlerin mezarları da bugün ziyaret yeridir".

 
 
Kur’an Eğitimi ve Yaz Kur’an Kursları
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
İL GENEL MECLİSİ ÜYESİ ÇELİK:
“ERZURUM TÜRKİYE KUBBESİNİN KİLİT TAŞIDIR” Erzurum İl Genel ...
HSBC Bank’tan Universiade 2011’e kredi desteği
HSBC Bank İşletme Bankacılığı, 25’nci Dünya Üniversite Kış oyunlarının ...
200 GRAM EKMEK YİNE 30 YKR'DEN SATILACAK
Erzurum'da son günlerde karmaşaya sebep olan ekmek fiyatları ve gramajları ...
 
BÜYÜKELÇİNİN GEZİSİNE KAR ENGELİ
Slovakya Büyükelçisi Viktor Bauer ve eşinin de içinde bulunduğu otomobil, ...
ÜÇ YIL İÇİNDE 20 BİN 211 KİŞİ, TÜRK VATANDAŞLIĞINA GEÇTİ
Son üç yıl içinde 20 bin 211 kişi Türk vatandaşlığına geçerken aynı dönem ...
İLETİŞİM’DEN KARİKATÜR SERGİSİ
Aydın Doğan Vakfı tarafından 1983 yılından beri uluslararası düzeyde açılan ...
 
HER GIDA BİR DERDE DEVA
Tahıl, sebze ve meyvelerde bulunan maddeler ve vitaminler, depresyondan ...
TEŞVİK BELGELİ YATIRIMDA AZALMA
Doğu Anadolu Bölgesi’nde teşvikli yatırım sayısı yüzde 66.6 oranında ...
Erzurum Gazetesi Arşiv
POLİS TEŞKİLATI 162. YIL GURURUNU YAŞIYOR MÜDÜR ÇOLAK VATANDAŞLARA ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Zamanın Fazlası
İzzet Fehmi Aksakal
İzzet Fehmi Aksakal
Firavun’un Aynasında Kendini Görmek
Baki Gezmiş
Baki Gezmiş
Gençlere yol haritası
Can Umut Avcıgil
Can Umut Avcıgil
Olmak yahut “Kal” kalmak
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Aileyi Bitiriyorlar, Milleti Yok Ediyorlar
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Erzurum, Vefa ve Kemanî Haydar Telhüner.. -1
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurumspor’un Yeni Sezon Önceliği:

a. Ligde kalmak
b. Playoffa kalmak
c. İlk iki için mücadele


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva