KUDAKA Kalkınma Kurulu 2 gün boyunca süren 7. Olağan Toplantısı'nı, Kalkınma Kurulu Başkanı Mehmet Fikret Şireci, KUDAKA Genel Sekreteri Dr. Rıfat Altan ve kurul üyelerinin katılımıyla gerçekleştirdi.
Toplantı kapsamında, tarım, turizm, sanayi ve hizmetler sektörlerinde Ajans uzmanlarının moderatörlüğünde ilgili kalkınma kurulu üyeleri ile TRA1 Bölge Planı taslağı ve ajansın 2011 mali destek programları konusunda atölye çalışmaları yapıldı. Yapılan atölye çalışmaları sonucunda, bölge planındaki öncelikler ile ajansın 2011 yılı mali ve teknik destekleri katılımcı bir yaklaşımla değerlendirilerek yönetim kuruluna tavsiye niteliğinde sunulmak üzere şu kararlar alındı.
TARIM SEKTÖRÜ
Ortak kullanıma açık küçükbaş ve büyükbaş hayvan toplu süt sağım ünitelerinin kurulması ve soğuk zincirin sağlanması.
Düşük maliyetli (prefabrik, vb.) modern hayvan barınaklarının kurulması ve yaygınlaştırılması.
Hayvan barınakları ve bakım-besleme şartlarının iyileştirilmesine yönelik faaliyetler.
Damızlık hayvan yetiştiriciliğinin geliştirilmesine yönelik faaliyetler.
Organik tarım üretiminin yaygınlaştırılması ve pazarlamasına yönelik faaliyetler.
Bölgeye özgü sertifikalı tohum üreticiliği, işleme, muhafaza ve pazarlama faaliyetleri.
Meyve – sebze yetiştiriciliği ve seracılık faaliyetleri.
Su ürünleri üretiminde rehabilitasyon çalışmaları.
Bölgeye özgü (zerdali, kuşburnu, peynir türleri, vb.) ürünlerin üretimi, pazarlanması ve markalaşma faaliyetleri
Bitkisel yağ üretimine uygun bitkilerin üretilmesinin bölgede yaygınlaştırılması.
Yem bitkilerinin silajı ve paketlenmesine yönelik faaliyetler.
Çiftlik gübresinin değerlendirilmesine yönelik yenilikçi sistemlerin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması,
Tarım alanında genel eğitim faaliyetleri.
Tarım sektöründe yatırıma yönelik envanter tespiti çalışmaları.
Bölgedeki tıbbi ve aromatik bitkilerin tespiti ve üretiminin yaygınlaştırılması.
İyi uygulama örneklerinin görülebilmesi amacıyla teknik ziyaretlerin düzenlenmesi.
Bölgeye özgü ürünlerde laboratuarların akreditasyonunun sağlanması.
Kümes hayvancılığının desteklenmesi (kümeslerin ve kesimhanelerin modernizasyonu).
Hayvancılığın önde olduğu bölgede dericilik ve kunduracılık alanlarının desteklenmesi.
TURİZM SEKTÖRÜ
Bölgede kültürel-tarihsel-kentsel-kırsal mirasa ilişkin özgün ve özellikli alanlarının saptanması; tanıtıcı basılı ve dijital rehberlerin, broşürlerin, kitapların ve web sitelerinin hazırlanması envanterlerin oluşturulması.
Bölgenin turizm açısından potansiyel taşıyan yatırım alanlarının tespiti ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile desteklenmiş yatırım haritalarının oluşturulması.
Bölgedeki turizm işletmelerinde çalışanların Turizm Eğitim Merkezleri'nde eğitimden geçirilmeleri ve bölgeye yönelik olarak Erzurum’da turizm eğitim merkezinin kurulması.
Turizm sektöründe ihtiyaç duyulan işgücünün sağlanması.
Bölge genelinde toplumun turizm hakkında eğitilmesi ve bilinçlendirilmesi.
Turistik ürün haline getirilmiş el sanatları çeşidini arttırmak amacıyla kursların ve atölyelerin açılması.
2011 UNIVERSIADE Kış Sporları Oyunları için yapılan tesislerden, oyunlar sonrasında da faydalanılması açısından kış spor dallarına bölge halkının ilgisinin artırılması.
Bölgede turizm açısından potansiyeli olan alanlarda altyapı çalışmalarının yapılması.
Turistik alanlara, tarihi ve kültürel bölgelere ulaşılabilirliğinin geliştirilmesi.
Alternatif konaklama ve günübirlik hizmet tesislerinin kurulması ve mevcut tesislerin kapasitelerinin geliştirilmesi (ev pansiyonculuğu, günübirlik tesis işletmeciliği, ahşap ev ve çadır işletmeciliği, kamp-karavan alanları gibi).
Sezonluk turizm faaliyetlerinin tüm yıla yayılması.
Kent merkezlerini çekici ve güzel kılabilecek sokak sağlıklaştırma ve dönüşüm çalışmalarının planlanması ve gerçekleştirilmesi.
Seyahat acenteleri ve tur operatörlerinin özendirilmesi.
Doğal, tarihi ve kültürel varlıkların korunması, tahrip olanların ve bozulanların restore, iyileştirme ve düzenleme işlerinin yapılması.
Bölgenin turizm potansiyelinin pazarlanabileceği bölgesel, ulusal ve uluslar arası ölçekli festival ve organizasyonların desteklenmesi ve katılımın sağlanması.
Üç ili temsil edecek şekilde turizm tanıtımına yönelik yerel basın ve yayın organlarının oluşturulması ve geliştirilmesi.
Yerel turizm aktörleri arasında sürdürülebilir işbirliği ağının kurulması.
Tanıtım faaliyetlerinin etkili biçimde yapılması.
Turizme yönelik eğitim çalışmaları.
Hediyelik eşya üreten atölyelerin desteklenmesi.
Yeni hediyelik ürün tasarımlarının teşviki.
Yerel ve geleneksel el sanatlarının üretilmesi ve geliştirilmesi.
Turizm altyapısının geliştirilmesi kapsamında termal kaynakların turizme kazandırılması (yeni sondaj, mevcut kaynakların tesislere çekilmesi ve mevcut tesislerin rehabilitasyonu).
Kış turizmine yönelik altyapı sorunlarının giderilmesi (mekanik tesisler ve diğer altyapılar).
Doğal kaynakların ve tarihi eserlerin turizme kazandırılması (mevcut doğal kaynakların çevre düzeni, restorasyon vb).
Turizme kaynaklık teşkil etmesi açısından rekreasyon alanlarının düzenlenmesi.
Alternatif konaklama tesislerinin kurulması (bungalow, yayla evleri kamping alanları ve alternatif konaklama tesisleri).
Lokanta ve kafelerin (kır kahveleri) hizmet standartlarının yükseltilmesi.
HİZMETLER SEKTÖRÜ
Öğretmenleri bölgede tutmaya yönelik lojman imkanı gibi özendirici hizmetlerin sağlanması.
Mesleki eğitim konularının belirlenmesi noktasında illerde ihtiyaç analizinin yapılması ve buna bağlı olarak eğitimler verilerek ara elemanların yetiştirilmesi.
Doğru işe doğru eleman alma konusunda işverenlere yönelik eğitimlerin verilmesi.
.Sorunların tespitinde ve sorunları gidermeye yönelik proje desteklerinde alt bölgeler bazında hareket edilmesi.
Üniversite-sanayi işbirliğinin geliştirilmesi ve bu kapsamda üniversite öğretim görevlilerinin İŞKUR’un verdiği mesleki eğitimlerde görev almalarının teşvik edilmesi.
Bölgede girişimcililik ve örgütlenmeyi teşvik etmeye yönelik olarak aktörler arasında karşılıklı güvenin artırılması ve iyi uygulama örneklerinin gösterilmesi.
Erzurum’da gerçekleştirilen 2011 UNIVERSIADE Kış Oyunları kapsamında yapılan spor tesislerinden maksimum seviyede faydalanılması açısından ilgili kamu kurumları ve STK’lar tarafından kış sporu dallarında bölge halkının eğitilmesi.
Nispeten gelişmiş olan yapı kooperatifçiliğinin yanında, ticarete yönelik kooperatifleşmenin de teşvik edilmesi.
Pazarlamaya yönelik STK’ların güçlendirilmesi.
Ticari faaliyetlerin çeşitlendirilmesi ve hizmet kalitesinin artırılması.
Kamu kurumları ve STK’ların işbirliği yaparak ticari faaliyetlerde müşteri memnuniyeti, insan ilişkileri ve pazarlama gibi konu başlıklarında esnafı bilinçlendirmeleri.
Bölgede çevre bilincinin (çöplerin atılması, caddelerin kullanımı gibi) oluşturulmasına yönelik eğitim programlarının düzenlenmesi.
Bankacılık ve finans kurumlarından yararlanma oranını yükseltmek amacıyla kredi ve destek koşullarının iyileştirilmesi ve halkın bu konuda bilinçlendirilmesi.
Bilişim ve yazılım sektörünün desteklenmesi.
Dış pazar, rekabetçilik ve mevcut durum analizlerinin yapılması ve bunun sonucunda başta komşu ülkelerle olmak üzere dış ticaretin artırılması.
Proje hazırlama kültürünün zayıf olması, hibe ve teşvik programlarının yeterince tanıtılamaması, başvuru şartlarının bölge işletmelerine ağır gelmesi ve danışmanlık hizmetlerinin yetersizliği nedeniyle düşük seviyede kalan teşvik ve hibelerden yararlanma oranlarını artırmak amacıyla, kamu kurumlarının bünyelerinde oluşturacakları uzman proje hazırlama ekiplerinin eğitilmesi, bu kapsamda Ajansın teknik desteklerinden ve İŞKUR’un tecrübesinden istifade edilmesi.
Kümelenme analizlerinin yapılması.
İnternet ortamında sanal kümelenme ve e-ticaret faaliyetlerinin desteklenmesi.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin artırılması.
Bölgede İŞKUR’un organizasyonunda istihdam fuarının düzenlenmesi.
STK’ların vermiş oldukları danışmanlık hizmetlerinden yararlanma oranının artırılması.
Ticaret sektöründe gıda ürünleri ve içecek; tekstil ürünleri ve giyim eşyası; plastik ve kauçuk ürünleri; mobilya; kuyumculuk – Oltu taşı; kundura-dericilik; paketleme ve ambalaj; ve lojistik alanlarındaki ticari faaliyetlerin desteklenmesi.
• Pazarlama teknikleri, markalaşma ve patent çalışmalarının desteklenmesi.
• Bölgedeki STK’ların ve kamu kurumlarının kurumsallaşma kapasitelerinin artırılması.
• Ürün çeşitliliğini artırıcı faaliyetler içeren AR-GE çalışmalarının desteklenmesi.
• Okul öncesi eğitimin desteklenmesi.
• Yurt binalarının tefrişatı ve personel eğitimine yönelik projelerin (Yurt işletmeciliğine yönelik) desteklenmesi.
SANAYİ SEKTÖRÜ
Bölge sanayi sektörünün kapsamlı bir envanterinin çıkarılması.
Bölgede faaliyet gösteren işletmeler ile ilgili güncel bir veri bankasının oluşturulması.
Bölgede piyasa koşullarının da göz önünde bulundurulduğu işgücü talep analizinin yapılması.
Piyasa taleplerine göre mesleki eğitim programlarının geliştirilmesi.
Bölgede potansiyeli olan yatırım sahalarının belirlenmesi
Bölgede işletmeler arasında ortaklık kültürünün oluşması için sivil toplum kuruluşları tarafından sıklıkla konferansların düzenlemesi ve başarılı örneklerin tanıtması.
Bölgede faaliyet gösteren OSB ve KSS’lerin altyapı, peyzaj ve çevre düzenlemesi sorunlarının çözümüne yönelik destek programlarının oluşturulması, söz konusu altyapı problemlerinin il belediyeleriyle birlikte etraflıca analiz edilmesi.
Firma yöneticileri ve çalışanlarına yönelik kurumsallaşma ve yönetişim konularında eğitimlerin verilmesi.
Girişimcilik ve pazarlama konusunda eğitimlerin verilmesi.
Yurtdışı fuarlara katılımın desteklenmesi, yurt dışı iş bağlantılarının kurulması amacıyla ticari heyetlerin komşu ülkelere götürülmesi ve bu ülkelerden heyetlerin kabulünün sağlanması.
Ulusal ve uluslararası tüm destek mekanizmalarının ajans tarafından hazırlanacak bir kitapçıkta toplanması ve sürekli olarak güncellenmesi.
Madencilik sektörünün sadece işleme ve ebatlama alanlarında değil tüm alanlarda desteklenmesi (iş makinesi alımı vs.).
Sanayi sektöründe gıda ürünleri ve içecek imalatı; tekstil ürünleri ve giyim eşyası imalatı; ambalaj pazarlama ve ürün çeşitlendirilmesi; mobilya imalatı; yeniden değerlendirme; madencilik ve taş ocakçılığı yatırımları; soğuk hava deposu hizmetleri; matbaacılık; tıbbi aletler; kozmetik; metal ürünleri ve mutfak ekipmanları; teknik ve dekoratif aydınlatma; enerji; kuyumculuk (imalatı); ve inşaat malzemeleri (imalatı) alanlarındaki üretim faaliyetlerinin desteklenmesi.
Bölgenin ticaretini geliştirmeye yönelik olarak, 2010 yılında ilki gerçekleşen Anadolu’nun Zirvesinde Uluslararası Tanıtım ve İşbirliği Buluşması (AZUTİB) organizasyonunun ikincisi de bu sene gerçekleştirilmeli.
Bölgenin turizm stratejisi ve eylem planı hazırlanmalı ve turizm potansiyeli dünyaya pazarlanmalı.