DİKKAT VE ÇEVRESEL FARKINDALIK
AÜ Tıbbi ve Aromatik Bitki ve İlaç Araştırma Merkezi Müdürü ve KKEF Biyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Aslan, yaptığı açıklamada, kendisinin yöneticiliğini yaptığı yüksek lisans öğrencisi Emine Çoban Kaya tarafından yapılan ''Dikkat ve çevresel farkındalığı artırıcı alıştırmaların, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin zeka gelişimi üzerine etkisi'' isimli çalışmada, önemli sonuçlara ulaşıldığını söyledi.
İki farklı okuldan toplam 40 öğrenci üzerinde yapılan çalışmada, dikkat ve çevresel farkındalığın gelişiminin zekayı olumlu yönde etkilediğine dikkati çeken Aslan, şunları kaydetti:
''Yaptığımız çalışmada bu sonuca ulaştık. Öğrencilerimize farklı testler uyguladık. Verdikleri cevapları istatistiksel olarak değerlendirdik. Belli bir puan dilimi oluşturduk. Ardından dikkati ve çevresel farkındalığı artırıcı bir takım egzersizler uygulayarak, yeniden testler yaptık. Gördük ki öğrencilerimizin durumunda olumlu yönde büyük değişiklik oluyor. Zeka seviyelerinin en az yüzde 20-30 oranında artabileceğini tespit ettik.''
UYGULANAN EGZERSİZLER
Doç. Dr. Aslan, öğrencilere, kod çözümü, üç boyutlu resimlerin incelenmesi, araç-gereçler arasındaki farklılıklara bakış açıları gibi farklı egzersizler uyguladıklarını söyledi.
Bu egzersizlerin dışında saate bakmadan saatin kaç olduğunu tahmin etme ve ölçü, tartı kullanmadan kişilerin boy ve kilolarının ne olabileceğini öğrencilere sorduklarını anlatan Aslan, şöyle devam etti: ''Yaptığımız çalışmaların ardından gördük ki öğrencilerimizin durumunda büyük değişiklik oluyor. Zeka seviyeleri olumlu yönde artabiliyor. Eskiden şöyle bir inanış vardı. İnsan zekası gelişmez. Sabit beyin hücrelerinden meydana gelmiştir. Bu beyin hücreleri bir defaya mahsus olmak üzere yaratılmıştır, değişmez. Ancak çalışmamız ortaya koydu ki uygun bir yapıda, yani genetiksel bir özürlülük yoksa insan zekası geliştirilebilir. Bu da dikkat ve çevresel farkındalıkla sağlanabilir. Ayrıca, özellikle özel okullarda okuyan çocukların egzersizler sonucunda daha iyi sonuçlar verdiğini gördük. Bunun sebebi de beslenme, ailenin ilgisi ve verilen özel eğitim denebilir''
EĞİTİM SİSTEMİ
Yaptıkları çalışmanın Türkiye'de uygulanan eğitim sistemine de ışık tutacak nitelikte olduğunu belirten Doç. Dr. Aslan, ''Günümüzde artık farklı zeka tipleri ortaya çıkmıştır. Anne, babanın matematiksel zekası gelişmiş olabilir. Ancak çocuk müzik zekasına sahiptir. Çocuklarımızın zeka çeşitlerini tespit edip buna göre eğitimde yönlendirme yapılmalıdır'' dile konuştu.
ZEKA TÜRÜNE GÖRE EĞİTİM
Batı ülkelerinde zeka türüne göre eğitimin bulunduğunu ifade eden Aslan, şunları söyledi:
''Zeka türünün gelişimine göre eğitim daha sağlıklıdır. Yani herkese eşit standartta soru sorulup, insanların değerlendirilmesi yanlıştır. Örneğin müzik zekasına sahip olanın matematik sorularına tabii tutulması büyük bir yanlışlıktır. Çalışmamız bu noktada da yetkililere ışık tutabilecek niteliktedir.''