İSTİKLAL’İN EĞİTİM HEDEFİ VE VİZYONU
ERZURUM: Sayın hocam okulunuzun vizyonunu nasıl tanımlıyorsunuz?
SAMANCI: “Eğitim, Öğretimin yaşamımıza kalite kattığını anladığımız süreçtir. Bu süreç içerisinde vizyonumuz, 21. yüzyıl eğitiminin gerektirdiği anlayış çerçevesinde ;Bir hedefe sahip olmayı, Hedefi elde etmek için plan yapmayı, Kendinde mevcut yeterlilikleri fark etmeyi, Başkalarından farklı olduğunu anlamayı, Sahip olduğu farklılıkla fark yaratmayı bilmeyi,Öğrenmeyi öğrenmenin yöntemlerini kavramayı, Başarı odaklı olmayı öğrenmeyi ve bunların yanında;Anadilini çok iyi kullanabilen, En az iki yabancı dili bilen, Bilgisayara entegre bilişim sistemlerini kullanabilen, Bilgiye açık, Kendine güvenen, Soran ve sorgulayan, Sorumluluk sahibi bireyler yetiştirmektir.Özel İstiklal İlköğretim Okulu bundan önceki,bugünkü ve gelecekte kazanacağı başarılarını sistemli,verimli ve düzenli çalışmalarının eseri olarak görmektedir.İlköğretime başlayan her öğrencisinin öncelikle sahip olduğu potansiyelin farkına vardırılarak kendini gerçekleştirmesine olanak sağlanır.
İşini ciddiye alan eğitim kadrosuyla sıkı bir çalışma programına tabi tutulan öğrenciler sene sonuna kadar verimli bir yıl geçirmişliğin dinamikliğiyle istedikleri başarıyı elde etme imkanı yakalarlar.Özel İstiklal İlköğretim Okulu, global ortamda küresel düşünen,beden,zihin, ahlak ,ruh ve duygu bakımından dengeli bir kişiliğe sahip, hür ve bilimsel düşünen,insan haklarına saygılı,topluma yararlı,yapıcı ve verimli insanlar yetiştirmeyi hedef edinerek öğrenci merkezli eğitim anlayışını içeren bir öğretim felsefesini benimsemiştir.
SBS SÜRECİ VE İSTİKLAL’İN KATKISI
ERZURUM: Sayın Müdür, Okulunuz SBS sınavlarında önemli başarılara imza attı, uyguladığınız eğitim ve öğretim programları hakkında bilgi verir misiniz?
SAMANCI: “Bu amaçla aşağıda belirtilen Eğitim ve Öğretim Programlarını bir dönem boyunca öğrencilerine sunmayı bir borç bilmektedir. Çalışma Takip Programları:Yapılan Çalışma Takip Programlarıyla öğrencinin yıl içerisindeki ders çalışma alışkanlıklarının denetlenmesi sağlanmakta düzenli ders çalışma ve test çözme alışkanlığı kazanamayan öğrencilerin tespiti yapılarak gerekli önlemlerin alınması amacı güdülmektedir.Uygulanan haftalık ders çalışma programları öğrencilerin yaşam koşulları,kapasiteleri ve performansları dikkate alınarak hazırlanmıştır.Her hafta başı(pazartesi) düzenli olarak işlenmiş olan konuların tekrarı ve test çözümüne yönelik ayrıca her öğrencinin günlük olarak yarım saat kitap okumasına fırsat verilmesini amaç edinen program öğrencinin başarısını artırmaya yöneliktir.Uygulanan ders çalışma takip formları bir hafta aralıklarla öğrencilere verilmekte ve dönem başından yıl sonuna kadar aralıksız devam etmektedir. Velilerin kontrolüne ve düşüncelerine de yer veren programlar öğrenci,öğretmen ve veli odaklı olarak yıl içerisinde uygulanması yapılmaktadır.
ÇALIŞMA TAKİP FORMLARI
Çalışma Takip Formları öğrencinin o hafta içerisinde öğrenmiş olduğu konulara yönelikken genel anlamda bireysel ders çalışma programları da isteğe bağlı olarak hazırlanmaktadır.Çalışma Takip Programları sınıf rehber öğretmenler tarafından sürekli ve düzenli olarak takip edilir.Akşam Etüt Programları:6,7 ve 8.sınıf öğrencilerine hafta içi ders bitimi sonrası akşam saat 20:00’a kadar öğretmenlerimizin birebir ders anlatımları ve soru çözümlerine yönelik bir programdır. Akşam etüt programlarıyla öğrencilerimize kazandırmayı hedeflediğimiz düzenli ve verimli ders çalışma alışkanlığının yanında kendilerini eksik veya yetersiz gördüğü konularının telafisine yönelikte uygulamalar yapılmaktadır.Akşam etüt programlarına katılım zorunlu değil isteğe bağlıdır.Özellikle evde ders çalışmakta ve uygun ortamı bulmakta zorluk çeken öğrencilerin ilk adresi olan etüt programlarımız verimliliğini ispatlamıştır.Ayrıca dönem boyunca etütlere sürekli devam eden öğrencilerin SBS’ de ki başarısının arttığı gözlenmiştir.
HAFTA SONU ETÜTLERİ
4,5,6,7,8.sınıf öğrencilerine yapılan deneme sınavlarında,belirlenen eksik konulara göre öğrenciler guruplara ayrılarak cumartesi günü telafi programlarına tabi tutulurlar.Yapılan telafi programlarıyla öğrencilerin derslerinde daha başarılı ve istekli oldukları gözlenmektedir.Ayrıca,etütlerin ardından yapılan tarama testlerinde de öğrencilerin eskiye oranla başarılarındaki ciddi artışlar gözden kaçmamaktadır.Okuma Saatleri: Özel İstiklal İlköğretim Okulu kuruluşundan itibaren öğrencisine her gün 20 dk okuma saati uygulaması yapmaktadır.Okuma saati ile hedeflenen davranış,öğrencilere düzenli bir okuma alışkanlığı kazandırmaktır.Okuma saatleri öğle teneffüsünü takip eden zamanda yapılır.Öğrenciler okudukları kitapların özetlerini okulumuz yayını olan,kitap okuma defterlerine alırlar.Böylelikle okudukları kitaplarla ilgili kendi arşiv bilgilerini oluştururlar.Ayrıca her öğrencinin kendine ait olan kitap okuma defterleri sınıf rehber öğretmenler tarafından düzenli aralıklarla kontrol edilir.Öğrencinin kitap okuma alışkanlığı kazanmasının yanında ,Türkçeyi güzel kullanabilmesi,kısa sürede anlama ve yorumlama gücünü artırması açısından sınavlardaki başarısını da artırmayı sağlamaktadır.
HIZLI OKUMA KURSU
Hızlı okuma, dikkatin ve anlama gücünün çok yüksek olduğu,zihnin son derece elastik bulunduğu büyük disiplin isteyen son derece verimli bir okuma şeklidir.Örnek olarak,okuma hızını bir misline çıkaran okuyucunun anlama derecesinde % 12’lik bir artış olduğu görülmüştür.Bu amaçla okulumuzda hızlı okuma kursu vermekteyiz.Bu kursta yapmış olduğumuz çalışmalarla öğrencilerimizin dakikadaki okuma hızını artırıyoruz.Böylece öğrencilerimizin hem sınavda zamanlarını verimli kullanmalarını hem de okudukları kitapları daha kısa sürede anlayıp yorumlamalarını gerçekleştiriyoruz.Yine okulumuz bünyesinde yapılan bu kursumuz da isteğe bağlı olarak alanında uzman kişiler tarafından öğrencilerimize verilmektedir.
PROJE ÇALIŞMALARI
Öğrencilerimiz proje çalışmalarını grup halinde veya bireysel olarak istedikleri bir alan veya konuda inceleme, araştırma, yorum yapma, görüş geliştirme, yeni bilgilere ulaşma, özgün düşünme, üretme ve çıkarımlarda bulunma amacıyla sınıf ve branş öğretmenler rehberliğinde yapmaktadırlar. Çeşitli alanlarda çalışmalarda bulunan öğrenciler kendilerinde var olan potansiyelleri kullanabilme becerisine sahip olup özgüvenlerini kazanmanın mutluluğunu yaşarlar.Deneme Sınavları: Özel İstiklal İlköğretim Okulu Öğrencileri (4,5,6,7,8) periyodik olarak deneme sınavlarına tabi tutulurlar.Bu deneme sınavlarının tarihleri sene başında belirlenir.Deneme sınav tarihleri öğrencilere okul duyuruları veya okulumuzun internet sitesi aracılığıyla(www.ozelistiklal.k12.tr) bildirilir.Sık sık yapılan deneme sınavları müfredata uygun olarak hazırlanır.Yapılan deneme sınavları öğrencinin anlama,görsellerden yola çıkarak yorum yapabilme, bilgiyi kullanabilme kabiliyetini ölçmeye yöneliktir.Bu özelliklere sahip bir öğrencinin yapılan SBS’ de başarısız olma ihtimali çok düşüktür. Yapılan her denemenin sonucu velilere cep mesaj yoluyla ulaştırılır.
DENEME KONU ANALİZLERİ
Denemeye katılan bütün öğrencilerimize her deneme sonrası rutin olarak sınavdaki soruların konularını belirten ve öğrencilerin cevaplarını gösteren son derece ayrıntılı bir konu analiz belgesi verilir. Verilen analizlere göre öğrencinin yapmış olduğu her bir yanlış soru için belli oranda soru çözümü formülü uygulanır.Ayrıca öğrenciler yanlış yapmış olduğu konulara yönelik branş öğretmenlerimizden bire bir etüt alma hakkına da sahiptir.Böylece öğrenciler eksiklerini görüp yeni çalışma programlarını bu eksiklere göre düzenlerler.Yapılan deneme sınavları da bu oranda verim sağlamaya yöneliktir.
DENEME DÖNGÜSÜ
Özel İstiklal İlköğretim Okulunda yapılan deneme sınavları bir döngü halinde değerlendirilir. Bir önceki deneme sınavlarının sonuçları son deneme sınavıyla beraber bütün olarak değerlendirilir.Bir önceki denemelerde tespit edilen eksiklerin hangi oranda giderildiği bilgisine ulaşılır.Yapılacak olan etüt ve telafi programları bu veriler doğrultusunda tekrar hazırlanır.Bir branş dersinde başarının yüzde 70’in altına düştüğü herhangi bir konu o sınıfta tekrar işlenir ve yeni tarama testleriyle değerlendirilir.Deneme Yıldızları: Sınav sonucuna göre,her sınıf düzeyinde dereceye giren öğrencilerin aldıkları puanlar ve resimleri bir sonraki denemeye kadar okul panosunda ilan edilir.Böylece öğrenciler motive edilerek,sürekli başarmayı arzulayan ve diğer arkadaşlarına model olma yolunda sağlam adımlar atan bireyler olarak Eğitim ve Öğretim süreçlerine devam ederler.
BİLGİ YARIŞMALARI
Okulumuzda 6,7 ve 8.sınıf öğrencilerimizin kendi akran grupları arasında 2 etaptan oluşan geleneksel bilgi yarışmaları düzenlenmektedir.Birinci etapta başarılı olan gruplar finale yükselirler.Tüm final yarışmaları konferans salonunda velilerimizin de katılımıyla gerçekleşmektedir.Çocuklarımız yapılan bilgi yarışmalarıyla sahip oldukları bilgi ve becerileri kullanabilmeyi,hızlı düşünüp karar vermeyi ve başarmanın tatlı büyüsüne kapılarak kendilerini ispat etmeyi öğrenirler.
ÇOKLU ZEKA KURAMI
Çoklu Zeka Sistemini uygulayarak öğrencilerimizin sekiz ayrı zeka türündeki gelişmelerini sağlamaya çalışan okulumuz, yapılan uygulamalar çerçevesinde, tüm dersleri öğrencilerin zeka türlerine yönelik farklı tarzlarda işlenmesine olanak tanır .Bu çerçevede okulun Teknoloji Sınıfı görerek öğrenmeyi kolaylaştıracak materyallerle donatılmıştır. Öğrenciler bu sınıfta görme unsurlarını, işitme unsurlarını aktif olarak öğrenme sürecine dahil olarak işlerler. Sosyal Zekalarını geliştirmeye yönelik yapılan çalışmalar okulumuzun Rehberlik Servisi tarafından da desteklendirilir. Kısacası öğrencilerimiz, her şeyden önce sekiz ayrı zeka alanlarını maksimum düzeyde geliştirebilecekleri imkan ve aktivitelere sahiptirler. Okulumuzda herhangi bir derste bir konu işlenirken öğrenci o konu ile ilgili resim çizerek , hikaye anlatarak,beyin fırtınası yaparak,küçük dramalar yaptırılarak,şarkı söyleyerek ve bunları yaparken doğayı da kullanarak öğrenmesi gerekenleri daha iyi ve kalıcı öğrenir.Öğrencilerde hangi tür zeka alanının baskın olduğu yapılan testler sonucu belirlenir ve hazırlanan çizelgelerle ailelere gönderilir.Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi: Özel İstiklal İlköğretim Okulu öğrencilerine Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetini de son hız sürdürmektedir. Alanında uzman Rehber Öğretmenle öğrencilerinin içinde bulunduğu gelişim dönemlerine ait yaşamış oldukları problemlere, okul ve sınavlara ilişkin tutum ve davranışlarındaki durumlarına ailevi yaşantısına, arkadaş ilişkilerine vs. gibi konularda yardımcı olabilmeyi görev kabul etmiştir.Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi öğrencilerin küçük ve önemsiz görünen kararlarında bile mümkün olduğu kadar zengin ve doğru bilgiyle donanmasına ve giderek sorunlarını kendi başına çözebilen bir kişi haline gelebilmesine yardım etmek amacıyla çalışmalarını sürdürür. Öğrencinin kendini anlaması,çevredeki olanaklarını tanıması ve doğru kararlar vererek kendi ” ben “ ini gerçekleştirmesi için sistematik ve profesyonel bir yardım süreci hizmetini sunmaktadır.Serviste bulunan hizmetler; bireyi tanıma çalışmaları, gözlem ve test gibi bireyi dıştan değerlendirici görüşme, psikolojik danışma, envanter uygulama ile tanıtıcı verilerin çözümlenmesi ve sonuçların bireye iletilmesi ile ilgili işlemleri içerir.Buradaki amaç öğrencinin kendini tanımasına yardımcı olmaktır.
ÖĞRENCİLERİN BAŞARI TAKİBİ
Servis öğrencilerin yıl içerisinde başarılıkları ve başarısızlıklarıyla da ilgilenir. Özellikle Rehber Öğretmen tarafından verilen seminerlerle öğrenciler Verimli Ders Çalışma Yöntemlerini,Test Çözme Tekniklerini öğrenir,sınavlarda yaşamış oldukları heyecan durumlarına ilişkin Sınav Kaygısı seminerleriyle sınavlara ilişkin tutum ve davranışlarını değiştirmeyi,Başarı ve Motivasyon Seminerleriyle öğrenciyi başarabileceğine inandıran ve hedefine motive olmayı sağlayan yöntemlerle donatır.Bunun yanında arkadaş ilişkilerinde bir takım uyumsuzluk yaşayan öğrencilerin sosyal problemlerine eğilir ve çözüm yolları önerir.Burada ki amaç öğrencinin yerine birtakım eylemlerde bulunmak değil öğrenciye fikir veren yol gösteren kendi problemlerine çözüm yolları üreten bir birey olmayı öğretmektir.
Özel İstiklal İlköğretim Okulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi öğrencilerin yıl içerisindeki devamsızlık gibi problemleriyle de ilgilenir. Her gün ilk ders yoklama alındıktan sonra gelmeyen öğrenciler en geç saat: 10:00’a kadar aranmış olur ve aileler haberdar edilir. Öğrencilerin önemsiz görüldüğü problemlerde devamsızlık yapmasına izin verilmez ve bu konuda ciddi önlemler alınır. Ayrıca hafta içi etüt ve hafta sonu etüt programlarındaki öğrencilerin devam durumu da ciddi olarak takip edilmektedir.
Servis yıl içerisinde ve sonunda yapılacak olan sınavlar hakkında öğrencilerini bilgilendirip bu tür duyuruları sınıf içerisindeki panolarda ilan eder.Hangi okulların ne tür sınavlarla öğrenci aldığı öğrencilere bildirilir.Ayrıca her yıl dönem başında SBS tanıtım semineri düzenleyip öğrencilerine gireceği sınavla ilgili akıllarında bulunan bütün soruları cevaplandırılır.
REHBERLİK VE DANIŞMANLIK
ERZURUM: Sayın Samancı, eğitimde rehberlik ve psikolojik danışmanlık önemli bir yere sahip, bu yönde ne gibi çalışmalar gerçekleştiriyorsunuz?
SAMANCI: “Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi veli görüşme ve ziyaretlerini de sık aralıklarla yapmaktadır. Özellikle ilköğretim öğrencisinin başarısındaki rolün büyük bir kısmının ailede bittiği göz önüne alındığında aile görüşmelerini rutin aralıklarla yapmanın faydasını çoğu kez görmektedir. Ailelere yönelik alanında uzman kişilerle birlikte çeşitli seminerler düzenlemekte ve bu konuda velilerine de rehberlik etmektedir. Rehber Öğretmen tarafından sık sık Sınıf Rehber Öğretmenlerle görüşmeler de yapılır.Bu tür görüşmelerde öğretmenin sınıfıyla veya sahip olduğu herhangi bir öğrencisinin problemleriyle ilgili konuşulur.Alınması gereken önlemler ve müdahale edilmesi gereken durumlar kararlaştırılarak birlikte hareket edilir. Rehber Öğretmen öğrencileriyle çoğu zaman drama derslerinde de birlikte vakit geçirir.Drama dersleriyle çocuklara bağımsız düşünmek,işbirliği yapabilme özelliği,sosyal ve psikolojik duyarlılık,hoşgörülü ve demokratik olmak, yaratıcı bir kişilik kazanmak gibi nitelikler verilir.Drama yoluyla öğrenme çabuklaştırılır,etkinleştirilir.Bu çalışmalar öğrencilerin sözcükleri,tutum ve davranışları,devinimleri ve yaşam durumlarını anlamlandırılmasını sağlar.Sosyal Etkinlikler: Hafta sonu yapılan spor, müzik ve sanatsal etkinliklerle öğrenciler hafta içi geçirmiş oldukları yoğun ve tempolu saatlerin stresini atarak yeni haftaya dinamik olarak hazırlanırlar.Hafta sonu arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle keyifli zaman geçiren öğrencilerimizin bir çok dalda başarı yakaladıkları ve özgüven sahibi bireyler olarak yetiştikleri de bir gerçekti”.
İSTİKLAL’İN SBS VİZYONU
ERZURUM: Sayın Hocam, okulunuzun 2009 SBS’deki durumunu okuyucularımızla paylaşır mısınız?
SAMANCI: “ Sınava toplam 53 öğrencimiz girdi. Yerleştirme oranında yüzde 97 başarı sağladık. Bu başarımızda uyguladığımız eğitim metotlarının önemli yeri var. Başarılı okullarda sagha çalışması yaptık. Araştırmalarımız sonucu öğrencinin eksik olduğu konulara yoğunlaşması konusuna yoğunlaştık. Velilerin kontrolüne ve düşüncelerine de yer veren programlar öğrenci,öğretmen ve veli odaklı olarak yıl içerisinde uygulanması yapılmaktadır.Çalışma Takip Formları öğrencinin o hafta içerisinde öğrenmiş olduğu konulara yönelikken genel anlamda bireysel ders çalışma programları da isteğe bağlı olarak hazırlanmaktadır.Çalışma Takip Programları sınıf rehber öğretmenler tarafından sürekli ve düzenli olarak takip edilmektedir. Bu yaklaşım devlet okullarında da uygulanmalıdır.
EĞİTİM ÖZELİ VE RESMİ KURUMLARIYLA BİR BÜTÜNDÜR
ERZURUM: Sayın Samancı, kent eğitiminde merkezi sınavlarda gereken başarı elde edilemiyor. Geçen yıllara oranla kısmi bir yükselişte olsa başarının tam olduğunu söylemek olanaksız. Özel okul yöneticiliği perspektifinden baktığınızda konuyla ilgili neler söyleyeceksiniz?
SAMANCI: “Erzurum’da 2009 yılında 11 bin 283 öğrenci SBS’ye girdi bu öğrencilerin sadece 250 si özel okul çıkışlı. Bu tablo özel okul öğrencilerinin çıtayı yükseltmesinin imkânsız olduğunu gösteriyor. Kent eğitiminde devlet okullarında kapsayan başarı artırma projeleri devam etmeli. Devlet okulları da öğrencilerin eksik olduğu konuları tespit edebilmelidir. Bizler özel okullar olarak bu konularda destek olmaya hazırız. Önemli olan kent eğitim çıtasının yükseltilmesidir. Yaptığımız saha çalışmalarını devlet okulları ile paylaşmaya hazırız. Erzurum iklimi bakımından öğrencinin ders çalışmaya teşvik eden bir kent. Soğuk hava koşulları öğrencinin ders çalışmasını ve evde bulunmasını artıran faktör. Önemli olan veliyi bilinçlendirmek ve bu alanda öğrenciye yetenekleri doğrultusunda eğitim metotları geliştirmek. Bizler eğitimciler olarak elimizi taşın altına koymaya hazırız.Öğrenciye okuma alışkanlığı da kazandırılabilmelidir. Eğitimde sinerji ruhuna uygun metotlarla başarı artırılabilir”
Verdiğiniz bilgilerden dolayı teşekkür ederiz.