//İRAN-TÜRKİYE TİCARİ İLİŞKİSİNİN TARİHÇESİ
Ziyaret sırasında konuşan MÜSİAD Erzurum Şube Başkanı Mustafa Güvenli, Erzurum’un ipek ve Baharat yolları üzerinde bir kavşak görevi gördüğünü ve İran’ın da bu tablo içersinde önemli bir noktada olduğunu vurguladı. MÜSİAD’ın geçtiğimiz yıl İran’a yönelik olarak düzenlediği gözlem ve ticari ilişkilerin güçlendirilmesini amaçlayan geziyi hatırlatan Güvenli, komşu ülkelerle ilişkilerin arzu edilen seviyeye ulaştırılabilmesi noktasında bir takım altyapı eksikliklerinin göze çarptığını dile getirdi.
//TİCARİ ALTYAPI SORUNLARI
Bu eksikliklerden en önemlisinin ulaşım yolu olarak demiryolu olduğuna işaret eden Güvenli, “Bu konuda da İran’la iki problem var, bunlardan birisi altyapı, diğeri de gümrük. İran’dan Türkiye’ye ticaretin Doğudan akması gerekirken, batıdan akıyor. Ticareti Doğudaki ülkelerle yapması bize göre çok daha büyük bir gereklilik taşıyor. Bunun için de, gümrüklerle ilgili olarak acilen bir düzenlemeye gidilmesi gerekiyor.” diye konuştu.
//DEMİRYOLU ULAŞIMI
MÜSİAD olarak demiryolu ulaşımı konusunu devamlı gündemde tuttuklarını, bu konuda ihtiyaç ve beklentileri, devlet ricaliyle sık sık paylaştıklarını vurgulayan Başkan Güvenli, “İki ülke arasında ticari yakınlaşma var. Eğer bu dönemi iyi değerlendirirsek, ileriye daha güçlü bakabiliriz. Zaten devletimizin de bu doğrultuda yürüttüğü ve büyük önem verdiği politikaları var.” dedi.
//EKONOMİK ZİRVE ÇAĞRISI
İran’ın Erzurum Başkonsolosu Rasoul Gharaei de, iki ülke arasındaki ticari ilişkilerin güç kazanıyor olmasından duyduğu memnuniyeti ifade etti.
Her iki ülke arasındaki karşılıklı temas ve ziyaretlerin daha sık yapılması gerektiğini vurgulayan Başkonsolos Gharaei; “Her iki ülkenin çıkarına olan ekonomik zirveler yapılması ve iki ülke bürokratlarının, iş adamları arasında katalizör görevi yapması gerekiyor.Bu çerçevede ortak gümrük oluşturulmasının, ticaretin yanında turizm potansiyelinin de değerlendirilmesine önayak olacağız. Demiryolu ulaşımı konusunda ki sorunun çözümü Türkiye tarafından yavaşlatılmıştır. Normalde karayolu açık ve işlek bir halde. Demiryolu esasen mili bir meseledir. Van civarındaki proje kazançlı olsaydı, hayata geçirilecekti. Türkiye bu konuda daha hızlı çözümler üretebilir. Çünkü mevcut imkanları iyi değerlendirmemiz lazım. Mesela Tebriz’e uçak seferleri düzenlenmesi lazım. Gümrük konusunda ilgili çalışmalar yapılıyor. İş adamlarının gidiş ve gelişleri resmiyetten çok daha ziyade karşılıklı davetler şeklinde olmalı.” dedi.