HAYDİ KIZLAR LİSEYE
Projenin tanıtımı için MEB Tevfik İleri Salonu'nda basın toplantısı düzenleyen Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu, bilgi odaklı bir ekonomide, kadınların etkin rol alabilmeleri için sadece okur-yazar değil, eğitimin her düzeyinde bulunmalarını ve nitelikli bir eğitim almalarını gerektirdiğini söyledi. Çubukçu, bu doğrultuda Türkiye ve Avrupa Komisyonu arasında imzalanan ve Milli Eğitim Bakanlığı Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı'nca koordine edilecek yeni bir proje başlatıldığını bildirdi. Çubukçu,
kız öğrencilerin ortaöğretim seviyesinde okullaşmasının daha düşük olduğuna bildirdi. Bu nedenle projede 'özellikle kız çocukları' ifadesinin kullanıldığını ifade eden Çubukçu, projenin, Avrupa Birliği Katılım Öncesi Mali İşbirliği fonlarından bütçelendirildiğini ve 16 milyon Euro'ya mal olacağını kaydetti. Projenin teknik yardım, ekipman ve donatım desteği, pilot projeler için hibe programı olmak üzere üç bileşeni bulunduğunu ifade eden Çubukçu, hibe programının sivil toplum kuruluşlarının, eğitimkurumlarının ve yerel idarelerin, konuyla ilgili hazırladıkları projelere destek vermek üzere planlandığını kaydetti.
ÇUBUKÇU YENİ PROJEYİ ANLATTI
Çubukçu, kız çocuklarının okullaşmasında yerel unsurların önemli olduğunu vurguladı. Coğrafi ve kültürel farklılıkların, çeşitli etkenlerin kız çocuklarının okullaşmasını engellediğini anlatan Çubukçu, sivil toplum kuruluşlarına bu projeye aktif şekilde katılmaları için çağrıda bulundu. Bakan Çubukçu, projeyle öncelikle kız çocuklarının lise veya mesleki eğitim kurumlarına kayıt oranlarını
artırmayı, kız çocuklarının okuldan ayrılma oranlarını azaltmayı, kızların ve kadınların mesleki iş gücüne yönelik kabiliyet ve yeterliliklerini artırmayı hedeflediklerini anlattı. Temel öğretimin zorunlu olduğunu, ortaöğretime ise isteği bağlı olarak gidildiğini hatırlatan Çubukçu, kız çocuklarının ortaöğretimde ve daha ileri düzeyde eğitim almalarını istediklerini söyledi.
PROJE ERZURUM’DA DA UYGULANACAK
Ortaöğretim seviyesine geçen kız çocuklarının üniversiteye gitmekte zorlanmadıklarını belirten Çubukçu, projenin 43 ilde uygulanacağını, hedef kitlede özellikle ortaöğretim çağındaki okula gitmemiş kız çocukları ile yetişkinler olduğunu kaydetti. Proje illeri belirlenirken, az gelişmişlik düzeyinin eğitim üzerindeki etkisinin baz alındığını belirten Çubukçu, proje kapsamında okulu terk etme riski bulunan öğrencilerin belirlenmesi, kızların okullardaki başarısı, erişimi ve devamı için gerekli koşulların iyileştirilmesi, açıköğretim kurumlarına erişim konusunda bilincin artırılması, mesleki ve teknik eğitim kurslarının
düzenlenmesi gibi faaliyetlerin de destekleneceğini bildirdi.
DOKUZUNCU KALKINMA PROGRAMI
Dokuzuncu Kalkınma Planı'nda ve 60. Hükümet Programı'nda, 2012-2013 öğretim yılı itibariyle ortaöğretimde brüt okullaşma oranının yüzde 100 olarak gerçekleştirilmesinin hedeflendiğini anımsatan Bakan Çubukçu, "Ortaöğretimde brüt okullaşma oranı, 2008-2009 öğretim yılında genel ortaöğretimde yüzde 45.37, mesleki ve teknik ortaöğretimde ise yüzde 31.26 olmak üzere yüzde 76.62 olarak gerçekleşmiştir. Son yıllarda özellikle kız öğrencilerin net okullaşma oranlarında olumlu yönde artış sağlanmış olsa bile,
2008-2009 öğretim yılı itibariyle erkek öğrencilerin okullaşma oranı yüzde 60.63 olarak gerçekleşirken, kız öğrencilerin okullaşma oranı yüzde 56.30'dur. Dolayısıyla başlattığımız bu yeni proje ile başta kız çocukları olmak üzere okullaşma oranının gerisinde kalan illerimizde hayata geçirilecek projelerle, sadece ilköğretimde değil, ortaöğretimde de yüzde 100 okullaşma hedefine ulaşacağımızı umut ediyorum" diye konuştu.
Bakan Çubukçu, gazetecilerin bir sorusu üzerine, hiç okula kaydedilmeyen kız veya erkek çocukların okullaşmasıyla ilgili çalışmalar hakkında bilgi verdi. Bakanlığın, Türkiye'de eğitim çağındaki bütün çocukları rahatlıkla takip edebildiğini söyleyen Çubukçu, "Bugün Türkiye genelinde hangi okulda kaç öğrenci, hangi nedenlerle okula gidiyor veya gitmiyor bunu tespit ediyoruz. Özellikle zorunlu eğitim çağında olup, eğitimlerine bir şekilde ara verilen veya verdirilen çocuklar için çok kapsamlı çalışmalar
yürütüyoruz" şeklinde konuştu.
ADNKS’DEN EĞİTİME DESTEK
Okullara, 'Adrese Dayalı Kayıt Sistemi'nin bu tür çalışmaları da kolaylaştırdığını vurgulayan Çubukçu, bunun 'çok modern bir sistem' olduğunu belirterek, bu yolla 1 milyonun üzerindeki çocuğun evlerine en yakın okullara kaydedildiğini ifade etti. Çubukçu, "O kayıtlarda gözüken ancak okula gelmeyen çocukları doğrudan okul idareleri takip edebilecek. Bu çok daha sağlıklı bir yöntem olacak. Okullara gönderilmeyen çocukları, daha küçük birimlerde takip edebileceğiz. Neden okula gelmedikleri, okul idaresi
tarafından takip edilecek" ifadelerini kullandı.
HEDEF KİTLE 487 BİN KIZ ÇOCUĞU
Bakan Çubukçu, 'Özellikle Kız Çocuklarının Okullaşmasının Artırılması Projesi' kapsamında, hedef kitlede 487 bin 910 kız çocuk bulunduğu belirtti. Çubukçu, bu çocukların yaş gruplarına göre örgün eğitim kurumlarına ve açıköğretim lisesine devam edeceklerini belirtti.
İlköğretim okullarına adrese dayalı kayıt sistemi kapsamında yaklaşık 31 bin çocuğun adres kayıtlarıyla okullarının eşleştirilemediğinin anımsatılması üzerine Çubukçu, "Çok fazla itiraz vardı o konuda ama sonuçlar açıklandığı zaman gördük ki az sayıda yaklaşık 30 bin civarında öğrencinin kayıtlarında eif0retim çağındaki okula gitşleştirme gerekiyor. Genel anlamda çok başarılı oldu. Okullarımız arasındaki gelişmişlik, gelişmemişlik, yığılma, öğrenci sayılarındaki artış, denge gibi açılardan çok önemli
olacak. Bu dünyada çok imrendiğimiz bir uygulamaydı. Çocuklar okullara otomatik olarak kaydediliyor, velilerin gidip çocuklarının kaydı için uğraşmıyor. Şimdi Avrupa'daki gibi çocuk okula kaydediliyor ve okul doğrudan çocuğu takip ediyor. Bu çok güzel, sonuçlarını uzun vadede değil, çok kısa sürede alacağımız bir uygulama olacak" diye konuştu.